reklama

Slovenský raj

Národný park Slovenský raj je mojou obľúbenou turistickou destináciou. Prielom Hornádu, hlboké rokliny a tiesňavy s vodopádmi, sú najmä v horúcom lete tým najlepším miestom pre turistiku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Začiatkom leta som sa v Slovenskom raji stretol so sedemnástimi spolužiakmi zo Strednej priemyselnej školy chemickej vo Svite, maturitný ročník 1965. Keďže v posledných rokoch nás ubúda, po jubilejnej stretávke v roku 2015 (50 rokov po maturite) sme sa dohodli, že sa budeme stretávať čo najčastejšie. Spolužiačka Hanka z Prešova nám zaistila na dve noci chatu na Čingove a ja som sa podujal pripraviť nenáročné trasy na prechádzku. Išiel som si obzrieť terén, pretože aj keď do Slovenského raja chodím často, v Čingove z parkoviska vždy hneď utekám k turistickej križovatke a pokračujem po hustej sieti turistických chodníkov Slovenského raja. Zistil som, že "naša" chata je na peknej lúčke pri Hornáde a hneď za Hornádom sa vypína Sovia skala. Za polhodinku som bol na Sovej skale a urobil som na pozvánku na stretnutie 72-ročných spolužiakov tento obrázok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

V popredí je chata Čingov, hore v pozadí je obec Spišské Tomášovce, z ktorej od železničnej zastávky najčastejšie začínam svoje "rajské" túry. Od likvidácie známej cigánskej osady Letanovský mlyn je mojim obľúbeným nástupišťom na túry v Slovenskom raji aj železničná zastávka Letanovce. Občas vystúpim z vlaku aj v obci Vydrník, odtiaľ je to však do Slovenského raja najďalej. Cez letné prázdniny v posledných rokoch chodí z Vydrníka autobus až do Hrabušickej Píly. Na prestup je pár minút času a vlaky tak pravidelne meškajú, že minulé leto som zo šiestich pokusov stihol autobus len dvakrát a tohto roku z troch pokusov ani raz. Pri meškaní vlaku improvizujem, buď vystúpim v Spišskej Novej Vsi, odkiaľ ide jediný pre mňa použiteľný autobus do strediska Čingov, alebo idem peši z vyššie spomínaných železničných zastávok. Vo viacerých prípadoch som z vlaku nevystúpil a namiesto Slovenského raja som sa prešiel po Vysokých Tatrách. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Stretávka sa nám perfektne vydarila, aj sme sa trochu rozhýbali. Dúfam, že o rok sa opäť stretneme na nejakom zaujímavom mieste a zíde sa nás čo najviac. Aby jeden z nás čo najneskôr dopadol tak, ako 82-ročný Nemec, ktorého som pred vyše dvadsiatimi rokmi stretol na Ostrve. Povedal mi, že sa tu dlhé roky stretával so šiestimi kamarátmi, postupne ich ubúdalo a tohto roku prišiel prvýkrát na stretnutie sám. 

V úmorných tropických horúčavách tohto leta som toho veľa nenachodil, kondičku som si udržiaval bicyklovaním pred raňajkami. Keď po štrnástich tropických augustových dňoch konečne klesla teplota na 29 stupňov, hneď som vyrazil do Slovenského raja. Plánoval som si po minulom roku zopakovať roklinu Piecky, alebo Veľký Sokol, kým ešte chodí autobus na Pílu, východiskovú základňu pre tieto dve rokliny. Vlak však opäť meškal, tak som vystúpil v Letanovciach a prešiel si časť Prielomu Hornádu, Kláštorskú roklinu a Kláštorisko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kláštorisko je jediným turistickým centrom vo vnútri Slovenského raja. Je to rozsiahla planina na hrebeni medzi Čertovou sihoťou a planinou Glac, z troch strán chránená hlbokými roklinami. Pri tatárskom vpáde v roku 1241 poskytla planina, vtedy nazývaná Skala útočišťa, útočište pre obyvateľov z okolia. Zakladacou listinou z roku 1299 tu vznikol kláštor kartuziánov, v 15. storočí ho obsadili husiti a neskôr bratríci. Spišská župa dala v roku 1543 kláštor zbúrať, aby neslúžil ako zázemie pre zbojníkov. Od roku 1986 dobrovoľníci zrúcaniny kláštora rekonštruujú. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na lúke, v blízkosti stredovekej kaplnky z roku 1492, sa od roku 2010 nachádza Symbolický cintorín. Je to exteriérová galéria drevených umeleckých diel mladých autorov zo Spiša s menami tých, čo zahynuli v Slovenskom raji. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  836
  •  | 
  • Páči sa:  2 049x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu