reklama

Ako som hľadal Stratený budzogáň a vystúpil na Žibrid

Jeden z najkrajších skalných útvarov na Slovensku, Stratený budzogáň, som túžil vidieť na vlastné oči, odkedy som sa o ňom dozvedel. Je skrytý v lese, na východnom svahu 2. najvyššieho vrchu Súľovských vrchov Žibridu (867 m n.m.).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Krátky akciovy seniorsky pobyt s manželkou v Bojniciach som využil na návštevu zaujjímavých miest v okolí, ktoré som doposiaľ nenavštívil. Po Kľaku prišiel na rad Žibrid so Strateným budzogáňom. Aby som nenechal celé dni manželku v Bojniciach samu, volil som najkratšie varianty túr. K Stratenému budzogáňu som sa preto nevydal po náučnom chodníku z Rajeckých Teplíc, ale z obce Zbyňov. Mapu som nemal, ale vedel som, že zelený turistický chodník zo Zbyňova do sedla Patúch, križuje náučný chodník z Rajeckých Teplíc k Budzogáňu, končiaci na Žibride. Po rýchlom výstupe po zeleno značenej lesnej ceste, som prekvapujúco rýchlo prišiel ku križovatke chodníkov. Sprava sa na lesnú cestu pripájal náučný chodník a oproti vľavo popri rázcestníku pokračoval chodník strmo hore svahom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Neváhal som a hneď som vyštartoval po dobre vyšľapanom, ale strmom chodníku. Bolo mi divné, že sa dlho neobjavila štvorcová, po uhlopriečke značená zelená značka náučného chodníka. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Objavovali sa však značky vo forme zelenej šípky, bodky, napokon aj zelenou farbou napísané číslo 200. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pri čísle 100 sa konečne objavila aj typická značka náučného chodníka. Zostáva mi teda k Stratenému budzogáňu už len 100 metrov. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Budzogáň, ktorý poznám z desiatok fotografií, som stále nevidel. Veľké bolo moje prekvapenie, keď som pri hľadaní tej správnej skaly v okolí, našiel tabuľku s nápisom Žibrid. 

Obrázok blogu

Na najvyššej skale viala slovenská vlajka, tak som nechal vak pri smerovníku a naľahko, len s foťákom, som sa vyšplhal na strmú skalu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na vrchole Žibridu fúkal veľmi silný vietor, preto som narýchlo urobil zopár záberov zo Súľovskej kotliny a okolia a zliezol som zo skaly.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pôvodne som plánoval od Strateného budzogáňa vystúpiť na Žibrid, prejsť po hrebeni Súľovských skál do sedla Patúch a po zelenej značke zostúpiť do Zbyňova. Prišiel som sem hlavne kvôli Budzogáňu, plán som preto rýchlo zmenil. Zostúpim späť, kade som prišiel a ten Stratený budzogáň musím nájsť, aj keď tu budem do večera. Odbočoval som z chodníka vždy, keď som niekde v lese zbadal podozrivú skalu. Po polhodine hľadania som zbadal značku náučného chodníka, ktorú pri výstupe nebolo vidieť. Odbočoval od nej nenápadný úzky chodník. Po chvíli som sa presvedčil, že idem správne, pri chodníku sa objavila ďalšia značka náučného chodníka. Chodník stále klesal, po desiatich minútach som zbadal siluetu Strateného budzogáňa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Najprv som vyšiel na skalu nad budzogáňom a poobzeral som si 14 metrov vysoký Stratený budzogáň z vtáčej perspektívy.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zo skaly je pekný výhľad do okolia.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Mohutný budzogáň som obišiel a pofotil zo všetkých strán.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

K Stratenému budzogáňu sa vzťahuje povesť, ktorá je na pokračovanie opísaná aj na šiestich tabuliach náučného chodníka:

"Obra bolela noha. Hneď ako prekročil hranice krajiny, zapichlo sa mu do nohy ihličie. Rozplakal sa a jeho slzy zasolili zem. Nárekom zobudil zajaca. Zajac vytiahol obrovi ihličie z päty, on ho na oplátku niesol na ramene. Obor cestovateľ uvidel strom Hromodub, zamiloval sa a zmocnil sa Hromoduba. Nemohol si vziať strom, tak ho premenil na kameň."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čítal som rôzne verzie povesti o Stratenom budzogáni, najviac sa mi páči tento stručný opis jednou vetou:

"Povesť vraví, že ide o skutočný budzogáň, ktorý istý na Slovensko sa zatúlavší obor vyrezal z čarovného stromu, tzv. Hromoduba, a potom ho od zlosti, že si pri práci polepil ruky miazgou, zabodol do zeme, načo kyjak skamenel."

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Keď som sa nasýtil pohľadov na Stratený budzogáň a asi 30-krát ho odfotil, pokračoval som v zostupe náučným chodníkom. Ten vyústil na lesnú cestu medzi Zbyňovom a sedlom Patúch. Pri zostupe som zistil, že pri výstupe som z lesnej cesty odbočil na neoficiálny chodník zo Zbyňova na Žibrid.

Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  837
  •  | 
  • Páči sa:  2 060x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu