reklama

Hanigovský hrad

Hrad sa nachádza nad obcou Hanigovce pri Sabinove. Je málo známy zrejme aj preto, že ho nevidieť zo žiadnej cesty, ani dediny. Je skrytý medzi kopcami bočnej rázsochy pohoria Čergov, na najvýchodnejšom výbežku bradlového pásma.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Hanigovský hrad, nazývaný aj Nový hrad, je prístupný z obcí Hanigovce a Ľutina. Do Červenice pri Sabinove som pricestoval vlakom a do podhorskej obce Hanigovce autobusom. Výstupová trasa po zelenej značke do sedla pod hradom trvá vyše hodiny a zo sedla na hrad po žltej ďalších 15 minút. Chodník začína pár metrov pod autobusovou zastávkou. Stúpa pomedzi domy, zatáča sa doprava a pokračuje miernym stúpaním pastvinami. Vyššie prechádza remízkami a neskôr lesom. Turistických značiek je málo, chýbajú najmä na križovatkách lesných ciest. Rozhodoval som sa intuitívne, raz som značku dlho nevidel, tak som sa musel vrátiť na poslednú križovatku. Počasie bolo ideálne, mal som značnú časovú rezervu, tak mi to neprekážalo. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Z lesa som vyšiel na dlhú lúku s cestou uprostred, značku som už opäť dlho nevidel. Stúpal som hore lúkou, potom lesom, až som sa ocitol na lúčke s výhľadom na hrad, aj so zelenou a žltou značkou. Bol som v sedle pod hradom. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Chodník pokračuje lesnou cestou až pod hrad. Z cesty odbočuje chodníček k hradnej turistickej chate, ktorá zrejme slúži dobrovoľníkom pri prácach na hrade.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Hrad z 13. storočia bol pôvodne drevený, v polovičke 14. storočia tu postavili kamenný hrad. V roku 1448 sa hrad stal útočiskom bratríkov, v roku 1460 sa ho zmocnili vojská kráľa Mateja. V roku 1556 obsadili hrad vojská Ferdinanda I., v roku 1557 hrad vyhorel a odvtedy chátral. Po 450 rokoch sa ruín hradu ujali dobrovoľníci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obdĺžnikový hrad rozmerov 55 x 20 metrov bol obohnaný hradbami. Palác o rozmeroch 15 x 6 metrov bol dvojpodlažný. Vstup do hradu z južnej strany bol zabezpečený strážnou vežou. Hospodárske budovy a iné stavby na nádvorí boli zrejme drevené, pretože po požiari po nich nezostali žiadne stopy.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po žltej značke som z hradu za necelú hodinu zostúpil do obce Ľutina. Polhodinové čakanie na autobus do Sabinova som využil na prehliadku gréckokatolíckeho pútnického miesta. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V areáli pútnického miesta sa nachádza aj miniskanzen drevených kostolíkov. Pri väčšine modelov je takáto tabuľka so štvorjazyčným popisom kostolíka. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ľutina je najvýznamnejším pútnickým miestom gréckokatolíkov na Slovensku. Miniskanzen drevených chrámov východného obradu začali budovať v spolupráci s Poliakmi v roku 2011. Obsahuje vyše 50 presných modelov kostolíkov v mierke 1:10, z toho 10 poľských.

Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  838
  •  | 
  • Páči sa:  2 063x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu