reklama

Kamenický hrad

Severne od mestečka Lipany nad obcou Kamenica sa na vysokom vápencovom brale, v nadmorskej výške 725 metrov, vypínajú zrúcaniny hradu s nádherným kruhovým výhľadom na hrebeň Čergovských vrchov, bradlové pásmo a okolité obce.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Hrad z 13. storočia bol pôvodne kráľovským loveckým hradom, strážil však aj obchodnú cestu na uhorsko - poľskom pohraničí. Začiatkom 16. storočia hrad prestavali na renesančnú pevnosť. V roku 1558 hrad dobyli vojská cisára Ferdinanda a nariadili ho zbúrať. Z ruín hradu ľudia z okolitých obcí rozobrali väčšinu použiteľného materiálu a z ruín zostali len malé zvyšky hradieb a renesančného opevnenia. Stredná časť hradného brala je znížená a zúžená, čo vytvára prirodzenú priekopu, rozdeľujúcu hrad na dve časti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Z centra obce Kamenica je výstup na hrad veľmi dobre značený, značky vás privedú na severovýchodný okraj dediny. Výstup s prevýšením 224 metrov trvá necelú hodinu. Chodník sa hneď po opustení cesty rozdvojuje, vľavo po 200 metroch pri vstupe do lesa začína náučný chodník s 10 náučnými tabuľami a vpravo je neoficiálny chodník s výstupom na východný okraj vrcholového hrebienka. Pre výstup som zvolil druhú alternatívu kvôli foteniu, aby som mal slnko za chrbtom. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Chodník vyústil na vrcholovom brale východne od hradu. Po hrebeni som prešiel k prístrešku pod hradom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Občianske združenie Kamenná veža získalo v roku 2008 grant na geodetické zameranie hradu Kamenica. Zložité geodetické merania v rokoch 2011 - 2013 zistili, že celková rozloha hradu bola až 2,5 hektára, opevnenie malo dĺžku 400 metrov. Potvrdili sa aj legendy o existencii južnej vstupnej brány a studne. Na hrade boli 2 paláce a 3 nádvoria. Po geodetických meraniach sa mohlo pristúpiť k archeologickému výskumu a záchranným prácam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Aj ja som symbolicky pomohol vynesením kameňa k južnému palácu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Hore je pohľad od južného paláca k severnému, dole sú ruiny južného paláca. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Severný palác sa dá obísť iba z východnej strany hradu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Z hradu som zostúpil po náučnom chodníku popri chatke dobrovoľníkov OZ Kamenná veža cez pekný borovicový les. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na hrade som stretol okrem skupiny detí iba dve české turistky. Pri tejto bráne som ich opäť stretol, boli autom, zviezli ma až do Sabinova, začo som im vďačný. Uľahčili tak moje komplikované cestovanie domov verejnou dopravou. Pôvodne som chcel pokračovať v túre z Kamenice po turistickom chodníku cez bradlové pásmo do obce Kyjov, prípadne si ešte pozrieť ľahko dostupný hrad Plaveč, na ktorom som tiež nikdy nebol. Dokonca som sa od spomínaných českých turistiek dozvedel, že na hrade Plaveč poslednú noc stanovali. Snáď ešte nie je mojim turistickým dňom koniec a nesplnené turistické plány zrealizujem v nasledujúcich týždňoch. Na výlety chodím uprostred týždňa, keď je priaznivá predpoveď počasia a poloprázdne vlaky a autobusy. Nezaťažujem tak verejnú dopravu ako bezplatný cestujúci vlakom a symbolicky platiaci autobusom.

Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  836
  •  | 
  • Páči sa:  2 050x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu