reklama

Potulky v okolí Spišského hradu

Hradný kopec Spišského hradu je jednou zo skupiny spišských travertínových kôp. Južne od hradu je najkrajšia travertínová lokalita Dreveník, severozápadne od hradu, za Spišskou Kapitulou, je aktívna travertínová kopa Sivá brada.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Historické mestečko Spišské Podhradie a jeho dnešná súčasť, do roku 1948 samostatné cirkevné mestečko Spišská Kapitula, boli tiež predmetom môjho záujmu pri plánovaní utorkového výletu. Všetky spomínané lokality, včítane hradu, som už navštívil viackrát. Nikdy som však nepochodil priestranstvo medzi Spišskou Kapitulou a Sivou bradou, ktoré je v posledných rokoch známe ako Spišský Jeruzalem. 

Po dlhšej turistickej prestávke, spôsobenej februárovým pádom z bicykla, som po pondelkovom ukončení rehabilitácie v utorok ráno o 4:43 hod. nastúpil do prvého autobusu s tým, že po Michalovce sa rozhodnem, kam pôjdem. Dochrámal som si len ruku, k obvyklému udržiavaniu kondičky bicyklovaním sa zatiaľ vrátiť nemôžem, tak som sa rozhodol okrem občasnej kolektívnej turistiky pre zintenzívnenie sólovýletov. Po sedemdesiatke už mám tu výhodu, že okrem bezplatných vlakov sa môžem prepravovať za pár drobných aj autobusmi. Kým mi ešte slúžia nohy, rád by som vymazal z mojej pomyselnej mapy Slovenska zopár bielych miest, ktoré som ešte nenavštívil. Predbežne som si vytipoval na prvý výlet tri lokality, no napokon som sa rozhodol pre najjednoduchší variant. V Michalovciach som prestúpil na autobus do Prešova a v Prešove do Spišského Podhradia, kde som bol už pred deviatou. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Bol horúci slnečný deň, preto som si to najprv namieril cez Spišskú Kapitulu na Spišský Jeruzalem, aby som v najväčších horúčavách trávil čas v tieni stromov a skál v Kamennom raji na Dreveníku. Cirkevné mestečko Spišská Kapitula bolo od polovice 13. storočia sídlom spišského prepošstva, kapituly a vierohodným miestom. Od roku 1776 bola sídlom spišského biskupstva, počet obyvateľov mestečka sa ustálil na 250 - 300. V 30 domoch tu žili členovia kapituly a služobníctvo. Mestečko je obohnané hradbami a tvorí ho jedna ulica, zakončená bránami.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Mestskej pamiatkovej rezervácii Spišská Kapitula dominuje neskororománska katedrála sv. Martina z 13. storočia. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Medzi Spišskou Kapitulou a Sivou bradou sa nachádza ploché travertínové návršie "Pažica", zastavané štyrmi kaplnkami a siedmimi božími mukami. Ide o model starovekého Jeruzalema v reálnej mierke, stvárnený v krajine sakrálnymi stavbami. Menšie božie muky, rozostavané okolo návršia, znázorňujú hradby Jeruzalema, kaplnky vyznačujú miesta, spojené s utrpením a smrťou Ježiša Krista. Je to najstaršia zachovaná kalvária typu "calvario Jerusalem" na Slovensku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Aj keď bola tráva na návrší ešte mokrá od rosy, ja som si v tichosti vykračoval po čerstvo vykosených širokých chodníkoch medzi kaplnkami. Nikde nebolo ani smietky, hoci sa tu iba dva dni predtým skončila trojdňová akcia 3. ročník festivalu Spišský Jeruzalem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Výstavba kalvárie sa spája s pôsobením jezuitov v Spišskej Kapitule v rokoch 1646 - 1773, samotnú výstavbu inicioval spišský prepošt. Najstaršou stavbou je Kaplnka sv. Rozálie z roku 1666, ktorá predstavuje Herodesov palác.

Obrázok blogu

Kaplnka sv. Františka Xaverského predstavuje sídlo Piláta Pontského. 

Obrázok blogu

Kalvária končí Kaplnkou sv. Kríža na Sivej brade, ktorá predstavuje Golgotu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Sivá brada je jedinou živou travertínovou kopou na Spiši. Nachádza sa pár desiatok metrov od cesty Levoča - Prešov v blízkosti Spišského salaša. Vyvierajú tu až tri minerálne pramene, zo severnej strany kopy vyviera voda v podobe gejzíru. Sivá brada je od roku 1979 národnou prírodnou rezerváciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Blížilo sa poludnie, teplota vzduchu stúpala, preto som sa zastavil na pivo v známom Spišskom salaši.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Cez Spišskú Kapitulu a historické mestečko Spišské Podhradie som sa presunul na hradný kopec.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na parkovisku pod Spišským hradom začína turistický chodník do skalného mestečka Kamenný raj na travertínovej kope Dreveník, ale o tom už nabudúce.

Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  838
  •  | 
  • Páči sa:  2 065x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu