Vinianske jazero a okolie

Včera večer som vo fotoreportáži "Viniansky hrad" čitateľov oboznámil s regionálnym zimným zrazom turistov na Vinianskom jazere. Naša skupina začala túru z obce Vinné po modrej turistickej značke na Viniansky hrad a jeho obhliadkou môj včerajší príspevok skončil. Keďže nemám rád nedokončenú robotu, tak som si privstal, aby moji fanúšikovia mali ráno na monitore pokračovanie túry z Vinianskeho hradu cez Vinianske jazero na kopec Senderov, k pozostatkom románskeho kostolíka z 11.-12. storočia a k autobusu na Medvediu horu.

Zbehli sme z hradného kopca na rázcestie a pokračovali po peknom, žlto značenom turistickom chodníku, smerom na Viniansky hrad.

Keďže silný vietor od rána neustal, pozval nás šéf strážčanských turistov Viktor na svoju chatku v neďalekej vinici. Ponuku sme jednomyselne prijali, veď skonzumovať desiatu v závetrí, sediac v útulnej chatke, je pohodlnejšie, ako postojačky na tom vetrisku. Na tomto mieste sme turistický chodník opustili a zbehli pár stoviek metrov z kopca do vinice.

Domáci nás privítal ako sa patrí, štamperlíkom výbornej slivovice. Skonzumovali sme jedlý obsah batohov, pre záujemcov sa našiel aj pohár vareného vína. Neochutnal som ho, ale vraj nebolo z toho, čo ho údajne Vinančania pri zbere orechov nalejú okolo stromu, aby sa otriasol. Kapurkovú sme si dali z fľaštičky môjho prístupného a takto posilnení sme vyrazili na ďalšiu cestu. Naspäť do kopca na značkovaný chodník sa nám šplhať nechcelo, tak sme si to "skrátili" krížom cez les.

Samozrejme to dopadlo tak, že naša skratka nám cestu najmenej o kilometer predĺžila. Ale nevadí, veď aj majster tesár sa utne, aj skúsení turisti nie vždy trafia na ten správny chodník. Aspoň sme videli "krmelec s olovom", ak som to nepoplietol, tak takto nazývajú krmelce s pár metrov vzdialeným poľovníckym posedom.

Na Vinianskom jazere sme zašli do tejto reštaurácie na držkovú polievku, boli tam držkové hody, ponúkali tam z držiek celé menu. Stretli sme tam turistov z ďalšej skupiny, dlho sme sa však nezdržiavali, pokračovali sme popri zamrznutom Vinianskom jazere po žltej značke na Senderov.

Senderov je kopec nad Zemplínskou šíravou, na jej vody je pre stromy veľmi obmedzený výhľad.

Pár desiatok metrov pod vrcholom Senderova smerom na západ je archeologický nález románskeho kostolíka z 11.-12. storočia, o čom sa píše na tejto tabuli. Pri zbytkoch kostolíka postavili drevený kríž.

Je odtiaľ celkom pekná vyhliadka na Zemplínsku šíravu.

Poniže kostolíka už začína chatová osada a najvyššie položená chatka patrí zhodou okolností môjmu kamarátovi Tomášovi, tam sa už naše cesty rozchádzali. Moji milí priatelia z turistického klubu schádzali z kopca na západ a ja som sa ponáhľal na posledný autobus smerom na východ po zelenej značke do rekreačného strediska Medvedia hora. Bolo mi s nimi fajn, teším sa na ďalšie turistické akcie.

• Páči sa:  2 060x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština