reklama

Cyklotúra okolo Zemplínskej Šíravy

O východoslovenskom mori - Zemplínskej šírave, som ešte nepísal, aj keď ju dôverne poznám, v jej blízkosti totiž žijem. Priznávam sa, že názov "cyklotúra" som použil v článku - fotoreportáži zámerne. Pri zbilancovaní svojich 62 článkov, uverejnených za necelých 13 mesiacov mojej blogerskej kariéry, som totiž zistil, že po pár článkoch o Cigánoch, ktoré v čítanosti aj karme suverénne vedú, majú najväčší ohlas u čitateľov blogu Sme fotoreportáže s výrazom "cyklotúra" v názve. Aj keď takúto 50-kilometrovú cyklotúru okolo Z. Šíravy absolvujem minimálne raz mesačne, tú sobotňajšiu som sa rozhodol medializovať kvôli podujatiam v jej okolí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Zemplínska Šírava s pôvodným pracovným názvom "Podvihorlatská vodná nádrž" sa začala budovať v 50. rokoch 20. storočia ako súčasť vodohospodárskych úprav Východoslovenskej nížiny. Vznikla na podmáčaných a často zaplavovaných lúkach východne od Michaloviec, vybudovaním cca 5 km hrádze medzi obcami Jovsa a Lúčky a kratšej hrádze s výpustom pri Zalužiciach. Po vybudovaní prívodného kanála z rieky Laborec sa začala vodná nádrž o rozlohe 33,5 kilometra štvorcového v roku 1961 napúšťať. Pokiaľ sa dobre pamätám, prvá rekreačná sezóna na už prekrstenej Zemplínskej Šírave začala v roku 1965. Postupne sa vybudovali rekreačné strediská Biela hora (Primestská oblasť) na západnom brehu pri Michalovciach, Lúč (Hôrka), Medvedia hora, Kaluža, Kamenec, Klokočov a Paľkov na severnom brehu pod Vihorlatskými vrchmi. Návštevnosť Šíravy z roka na rok stúpala, až do otvorenia štátych hraníc po zmene režimu v roku 1989.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

S otvorením hraníc padla aj cenzúra a verejnosť sa čoraz viac dozvedala o znečistení vôd Šíravy polychlorovanými bifenylmi, ktoré sa vyrábali v neďalekom Chemku v Strážskom v rokoch 1959-84. Zemplínska Šírava začala upadať, správu jednotlivých stredísk prevzali od Okresnej správy cestovného ruchu jednotlivé obce. Až v posledných rokoch po vybudovaní bazénov obcami Kaluža a Klokočov sa začali pláže Zemplínskej šíravy opäť zaplňať. Návštevnosť zvyšujú aj hudobné festivaly, diskotéky a akcie masového charakteru (ako terajší zraz motorkárov), pre ktoré sú tu vhodné podmienky a dostatok priestoru.

Obrázok blogu

Tento víkend sa na Zemplínskej šírave konal 9. Motozraz Sveta motocyklov, v Michalovciach už 41. ročník Zemplínskych slávností a Zemplínskeho jarmoku, ďalšia akcia sa konala v sobotu po 16. hodine vo Veľkých Revištiach, juhovýchodne od Z. Šíravy. Sobotňajšiu cyklotúru som si naplánoval tak, aby som videl a nafotil čo najviac z týchto podujatí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Vyštartoval som z rodnej obce Úbrež cez Porubu pod Vihorlatom do Jovsy po obede, aby som stihol na križovatke spanilú jazdu motocyklistov. Motorkárov som stretal už od tejto križovatky nad obcou Úbrež.

Obrázok blogu

Keďže sa štart spanilej jazdy oneskoril, odbehol som si na šíravskú hrádzu odfotiť jazero a pohorie Vihorlat v pozadí.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Keď som sa vrátil na jovsiansku križovatku, v diaľke už bolo počuť hukot tisícov motocyklov. Zaujal som pozíciu pri križovatke a fotil.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ďalšie fotografie motorkárov sú v samostatnom článku http://serbak.blog.sme.sk/c/238960/Motorkari-na-Zemplinskej-sirave.html. Pokračoval som cez Kusín do Klokočova, kde bola pred týždňom veľká odpustová slávnosť s účasťou desaťtisícov veriacich a aj okolité pláže a parkoviská praskali vo švíkoch. Prešiel som cez Kalužu popri Medvedej hore, zastavil som sa až pri odbočke k stredisku Hôrka, kam už práve prichádzali motorkári, končiaci spanilú jazdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tentoraz boli obsadené aj všetky ubytovacie kapacity najmä zahraničnými motorkármi (Taliani, Holanďania, Francúzi, Nemci, Poliaci, Maďari, Češi a iní), väčšina motorkárov sa ubytovala v kempingu priamo na Hôrke, kde mali v piatok aj v sobotu program dlho do noci. Podľa najnovších informácii sa motozrazu zúčastnilo 7000 motorkárov na vyše 4000 motocykloch, takže boli prekonané doterajšie rekordy.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pokračoval som v ceste do Michaloviec, z cesty na Bielej hore som odfotil pohľad na Z. Šíravu, vľavo pod kopcom vidieť stredisko Hôrka.

Obrázok blogu

Michalovce boli po celý víkend zaplnené ľuďmi a autami, konali sa tam 41. Zemplínsky jarmok, Zemplínske slávnosti a množstvo sprievodných podujatí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Účinkoval aj folklórny súbor "Šljivoševci" z Chorvátska.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Z Michaloviec som sa vracal po hlavnej ceste smerom na Sobrance, v Zalužiciach som si odbehol pozrieť šíravskú hrádzu.

Obrázok blogu

Aj v Lúčkach som sa bol pozrieť na hrádzu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

V Závadke som ešte odbočil do Veľkých Revíšť na miestne športovo - zábavné podujatie a potom som už upaľoval domov.

Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  838
  •  | 
  • Páči sa:  2 065x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu