reklama

Výstup na Minčol, najvyšší vrch pohoria Čergov

Na Slovensku je až sedem vrchov s názvom Minčol. Z toho sú hneď tri na Orave, po jednom vo Veľkej a Malej Fatre, dva sú na východe v Bukovských vrchoch a v Čergove. Najvyšším je Minčol vo Veľkej Fatre (1 397,5 m n. m.).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Dva zo slovenských Minčolov sú najvyššími vrchmi svojich pohorí. Minčol (1393,7 m n.m.) je najvyšším vrchom v Oravskej Magure a Minčol (1157,2 m n.m.) je najvyšším vrchom v Čergove. Zhodou okolností sú tieto dva vrchy aj súčasťou chránených území, Minčol (národná prírodná rezervácia) v Oravskej Magure o rozlohe 96,1 ha, vyhlásená v roku 1980 a Národná prírodná rezervácia Čergovský Minčol o rozlohe 171 ha, vyhlásená v roku 1986. 

Na prahu blížiacej sa sedemdesiatky sa snažím v rámci možnosti zaplniť biele miesta na pomyselnej vlastnej turistickej mape Slovenska. Turistike som sa počas svojej pracovnej éry venoval len sporadicky, na dôchodku mám čo dobiehať. Slovensko má nádhernú prírodu, čo si väčšina z nás ani neuvedomuje. Keď som bol pred desiatimi rokmi s manželkou na dovolenke v južnom Tunise pri ostrove Djerba, mali sme delegáta Tunisana, ktorý študoval v Prahe. Poznal veľkú časť Slovenska a bol zamilovaný do našej prírody. Závidel nám naše hory, lesy, všetku zeleň a najmä rieky. Povedal, že si možno ani neuvedomujeme svoje šťastie, že sme sa narodili v takej krásnej krajine. Odvtedy ma to do zahraničia ani neťahá, chcem spoznať čo najviac prírodných zákutí Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stále ma veľmi poteší, ak si môžem na pomyselnej tabuli s mapou Slovenska odfajknúť ďalšie doteraz biele miesto. Jedným z kopcov, na ktorom som ešte nestál, bol do včerajška aj najvyšší vrch pohoria Čergov na severovýchodnom Slovensku. V pohorí Čergov som bol už dvakrát, ale len v jeho južnejšej časti. Najvyšší vrch Čergova Minčol sa nachádza v severnej časti pohoria a práve tam smerovala dlhodobo plánovaná túra michalovských turistov z Prvého michalovského KST a študentov Gymnázia Pavla Horova. Tieto pravidelné spoločné turistické akcie v mesačných intervaloch zastrešuje obetavý učiteľ geografie na gymnáziu a zároveň člen nášho turistického klubu Jožko Sibal. Keďže o tieto spoločné autobusové turistické zájazdy je veľký záujem, prihlásil som sa na akciu hneď po zverejnení pozvánky už pred týždňom. Už týždňové predpovede počasia neveštili na 14. máj nič dobrého, no veril som, že sa meteorológovia ako dosť často v takýchto strednodobých predpovediach zmýlia. Tentoraz predpoveď vyšla, v oblasti Čergova celý deň pršalo. Zvyčajne chodím na túry len za dobrého počasia, no u nás ráno nepršalo, tak som sa rozhodol ísť. V Michalovciach ma za mrholivého počasia prekvapila takmer 100 %-ná účasť prihlásených, dva objednané autobusy sa takmer úplne zaplnili. Za Strážskym už pršalo a neprestalo ani v podvečer po návrate domov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z autobusov sme v obci Kyjov v okrese Stará Ľubovňa vystúpili v pláštenkách. Dúfal som, že počas dvojhodinového výstupu na Minčol pršať prestane. Pod nepriedušnou pláštenkou, v mojom prípade pončom, prekrývajúcim aj batoh na chrbte, sa počas namáhavého výstupu z potu tvorí sauna. Na vrchole Minčolu som bol pod pončom absolútne prepotený. Pršať neprestávalo, tak som poprosil kolegu, aby mi z batohu na chrbte vybral foťák. Aj ten bol celý mokrý, každú chvíľu som musel utierať orosený a kvapkami dažďa prizdobený objektív. Napriek dažďu som sa pokúšal niečo nafotiť, počas zostupu z kopca som si už nechal foťák na krku pod pončom. Fotky sa veľmi nevydarili, no našťastie mi poskytol zopár svojich kolega, ktorý fotil už aj pred vrcholom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vystupovali sme po modrej značke cez Sedlo pod Minčolom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na vrchole Minčola stojí mohutný železobetonový pilón a netradičný dvojitý smerovník s vyznačenými chodníkmi na všetky strany. Pilón je aj trojhraničným bodom okresov Stará Ľubovňa, Bardejov a Sabinov. Vrchom Minčol prechádza aj hlavné rozvodie medzi Baltským a Čiernym morom. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na vrchole Minčolu sme sa dlho nezdržiavali, nebolo si kam sadnúť, avízovaná pekná vyhliadka do okolia sa nekonala. Pokračovali sme po vrcholovom hrebeni na predvrchol s dreveným krížom, od ktorého je za dobrej viditeľnosti vyhliadka na všetky svetové strany. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nasledoval divoký strmý zostup z hrebeňa po zelenej značke k uzamknutej útulni pod Minčolom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nasledoval ešte obťažnejší zostup po rozbahnenom šmykľavom chodníku, ktorý sme radšej obchádzali cez les, alebo po potôčiku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Posledný úsek zostupu do Kyjova k autobusom sme išli po neznačkovanej lesnej asfaltovej ceste popri Sokolej skale.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Foto: František Baláž a Ján Serbák

Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  837
  •  | 
  • Páči sa:  2 060x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu