reklama

Múzeum oravskej dediny v Zuberci - Brestovej

Preliezol som v živote takmer všetky kúty Slovenska, len jeden región sa mi doposiaľ vyhýbal. Oravu, jeden z našich najkrajších regiónov, som v uplynulých dňoch navštívil prvýkrát. Začať sa patrí tým najkrajším, moja voľba preto padla na Roháče. Zaistil som si nocľah na dve noci v Zuberci a v utorok ráno som sa posadil na prvý rýchlik z Michaloviec na západ. Z Liptovského Mikuláša do Zuberca som sa zviezol poľským mikrobusom, premávajúcim o 10:40 hod. z Mikuláša do Zakopaného. Orava ma po opustení Liptova privítala dažďom. V Zuberci som si zašiel na obed a ubytoval sa. Ako správny turista som v pláštenke vyrazil do neďalekej Brestovej obdivovať chýrny oravský skanzen. Chýry neklamali, oravský skanzen sa mi veľmi páčil a aj napriek poprchávaniu sa fotky celkom vydarili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Múzeum oravskej dediny Zuberec - Brestová je umiestnené v prekrásnom prostredí pod Roháčmi. Skanzen bol vybudovaný v rokoch 1967-75, predtým tu nestál žiaden dom. Väčšina objektov bola vykúpená od pôvodných majiteľov, rozobraná, prevezená a nanovo poskladaná v múzeu. Ďalšie domy boli vybudované ako kópie pôvodných stavieb. Je tam sústredených vyše 50 stavieb ľudovej architektúry z celej Oravy. Tak, ako v skutočnej dedine, sú tu obytné a hospodárske stavby, remeslnícke objekty (hrnčiarská pec, kováčska vyhňa) i technické stavby (mlyn, mangeľ, vaľcha, olejáreň). Stavby sú rozdelené do viacerých celkov, pripomínajúcich jednotlivé časti Oravy. Vo vstupnej časti skanzenu je Dolnooravský rínok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Je tu aj mlynica s krčmou U mlynárky.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Skanzenom preteká pôvodný Studený potok.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na ľavom brehu potoka sa rozprestiera Hornooravská ulica.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V najodľahlejšej časti skanzenu sú Goralské lazy.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na kopci nad "dedinou" vyčnieva gotický drevený kostol sv. Alžbety z 15. storočia zo Zábreže s neskorogotickým maľovaným stropom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Keď som po dvoch hodinách opustil skanzen, prestalo pršať. Do večera som si ešte stihol obzrieť celú obec Zuberec a išiel som si oddýchnuť pred celodennou túrou do Roháčov.

Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  840
  •  | 
  • Páči sa:  2 084x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu