reklama

Prvý jarný cyklovýlet

Bicyklujem denne, bez ohľadu na ročné obdobie, stačí mi, ak su suché cesty a teplota nad nulou. Včerajšieho pekného počasia prvého jarného dňa som využil na cyklovýlet k Zemplínskej šírave. Cestou som sa zastavil v prírodnej rezervácii Pod hrabinami, našej najväčšej lokalite bledule jarnej karpatskej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Z rodnej obce Úbrež som si to namieril ako zvyčajne na sever k pohoriu Vihorlat. Z rázcestia pri Jasenove cesta pokračuje ďalej na sever cez Remetské Hámre až na Morské oko.

Obrázok blogu

Vedľa údolia Okny, potoka, vytekajúceho z Morského oka, vidieť na približenom zábere uprostred vyhliadkový kopec Roh s výzorom pankáča, na ktorý sme vystúpili v snežniciach 3. marca.

Obrázok blogu

Ja som tentoraz odbočil smerom na Zemplínsku šíravu. Za obcou Poruba pod Vihorlatom je už pohľad zblízka na vrchol Vihorlatu. Snehu už aj na vrchole ubúda, porovnať sa to dá podľa záberu z 3. marca.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Medzi obcami Poruba pod Vihorlatom a Jovsa preteká potok Myslina, okolie ktorého bolo vďaka hojnému výskytu endemitu bleduľa jarná karpatská vyhlásené v roku 1956 za prírodnú rezerváciu Pod hrabinami. Bleduľa jarná začína kvitnúť po zmiznutí posledného snehu, zvyčajne začiatkom marca. Tohto roku kvitnutie bledule mešká, celoplošne zakvitla až s príchodom meteorologickej jari.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

A tu je už pohľad na Vihorlat z Jovsy.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

V obci Jovsa som sa išiel pozrieť na vstupnú bránu do vojenských lesov vojenského obvodu Valaškovce, ktoré budú od 1. júla sprístupnené verejnosti. Prekvapilo ma, že vstupná brána (na 1. zábere z minulého roku) je už zlikvidovaná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Táto lesná asfaltová cesta vedie až pod úpätie Vihorlatu a sú z nej 2 odbočky. Po prvej odbočke vľavo sa dostaneme kľukatou lesnou cestou až na Pirnagov vrch, na križovatku s lesnou cestou z Vinianskeho jazera do Humenného. Po druhej odbočke vľavo vás lesná cesta prevedie cez hrebeň Vihorlatu na jeho severnú stranu do obcí Kamienka a Kamenica. Už sa teším na sprístupnenie vojenských lesov pre cyklistov a turistov, aj severná strana Vihorlatu je popretkávaná množstvom kvalitných lesných ciest, ktoré som v dávnejšej minulosti nie raz prebicykloval.

Z obce Jovsa som sa presunul na hrádzu Zemplínskej šíravy. Po korune hrádze na juhovýchodnom okraji Zemplínskej šíravy medzi obcami Jovsa a Lúčky sa tiahne v nadmorskej výške 113 m n.m. štyri kilometre dlhá asfaltová cesta, ideálna pre cyklistov a korčuliarov. Ľady Zemplínskej šíravy sa ešte celkom neroztopili, zima bola tuhá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Minuloročná jeseň bola suchá, takže hladina vody je pomerne nízka a ustálená. Pri hrádzi sa preto nevytvorili hromady ľadových krýh, ako minulý rok, keď sa koncom zimy vodná nádrž vypúšťala, aby mohla zachytiť nával jarných vôd.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Z Lúčok som sa vrátil po hlavnej ceste smerom na Ukrajinu a napokon som okruh uzavrel návratom domov do obce Úbrež.

Obrázok blogu
Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  838
  •  | 
  • Páči sa:  2 063x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu