Na Veľký Milič z Maďarska cez Izru

Autor: Ján Serbák | 17.4.2011 o 21:40 | (upravené 18.4.2011 o 19:50) Karma článku: 5,67 | Prečítané:  1440x

Včera som sa zúčastnil 6. medzinárodného výstupu na Veľký Milič. Pekné jarné počasie využili stovky turistov a milovníkov prírody zo Slovenska aj Maďarska. Z Michaloviec odišli pred pol ôsmou ráno dva plné autobusy mladých nadšencov turistiky z Gymnázia Pavla Horova, aj skúsení turisti z oboch michalovských turistických klubov. Z maďarskej dediny Pusztafalu sme vystúpili na hraničný hrebeň a pokračovali k malebnému horskému jazeru Izra. Po krátkom oddychu sme pokračovali po červene značenom chodníku k chate Kopáska. Od chaty sme sa dostali strmým výstupom na hraničný hrebeňový chodník. Po modro značenom chodníku sme vystúpili na najvyšší vrchol slovensko-maďarskej hranice Veľký Milič, kde nás už čakali turisti z Košíc a okolia, ako aj z Maďarska. Po príhovoroch a malom pohostení sme sa spoločne odobrali smerom na maďarskú obec Füzér. Zastavili sme sa na Bojovej lúke, kde nás čakal boj so šiestimi kotlami guľášu. Po víťaznom boji sme zostúpili k dedine a v zápätí vystúpili na nádherný hrad Füzér. Z akcie som si doniesol vyše 500 fotografií, čo ma donútilo rozdeliť fotoreportáž na 3 časti.

V maďarskej prihraničnej obci Pusztafalu sme sa odfotili a vyšliapali sme na cca 2 km vzdialený hraničný hrebeň.

Z hranice sme pokračovali po zelene značenom chodníku, ktorý vyznačili pred štyrmi rokmi naši značkári. Po necelých dvoch kilometroch sme sa ocitli pri krásnom jazere Izra, uprostred bukového lesa, v nadmorskej výške 434 m. Jazero vzniklo zahradením zosuvom východného svahu vrchu Veľký Milič. Jeho vody sú slané, pretože prítoky prinášajú so sebou rozpustenú kamennú soľ. Podľa povesti si pyšná avarská kňažná Izra dala postaviť z kamenných kvádrov hrad. To však rozhnevalo slovanských bohov, ktorý na jagavý skvost zoslali trojdňový dážď. Hrad lejak nevydržal a spolu s troskami avarskej pevnosti sa zrútil do doliny a zahradil ju, čím pochoval aj kňažnú Izru. Vzniklo tu jazero,ktoré dostalo meno kňažnej.

Bol s nami aj kameraman Miro, člen turistického klubu.

Z Izry sme postupovali bukovým lesom južnej časti Slánskych vrchov po červene značenom medzinárodnom turistickom chodníku E 3.

Išli sme okolo nenápadnej Malej Izry, ktorá je skôr močiarom, ako jazerom.

Došli sme k chate štátnych lesov Kopáska, kde nás oslavujúci štyridsiatnik ponúkol pečienkou a klobáskou.

Od chaty Kopáska je pekný výhľad na severovýchod až k Vihorlatu, pre opar ho však bolo vidieť len nejasne.

Keďže sme sa neplánovane zdržali a do plánovaného otvorenia medzinárodného stretnutia na Veľkom Miliči na pravé poludnie zostávala len polhodina, vystúpili sme na hraničný hrebeňový chodník skratkou.

Po hrebeni vedie pohodlný modro značkovaný chodník, ktorým sme sa so štvrťhodinovým meškaním dostali na miesto stretnutia.

O priebehu stretnutia napíšem v ďalšom článku, hradu Fuzér venujem samostatný článok.

ŠPORT

Velez-Zuzulová šla skvelo a skončila druhá, Vlhová klesla na siedme miesto

Američanka Shiffrinová predbehla Slovenku s jasným náskokom.