reklama

Bleduľa jarná začína kvitnúť

Kým snežienku pre jej hojný výskyt pozná veľa ľudí, bleduľa jarná sa vyskytuje len na južnom úpätí pohoria Vihorlat. V roku 1954 boli vyhlásené jej stanovištia pri potoku Myslina medzi Jovsou a Porubou pod Vihorlatom za prírodnú rezerváciu "Pod hrabinami". Kvety bledule jarnej sa podobajú na snežienku, ale majú na rozdiel od nej zvončekovitý tvar a na každom okvetnom lístku na konci zelenožltú škvrnu. Vyrastá z cibuľky a obľubuje vlhké lužné lesy a močaristé lúčky pri horských potokoch. Takéto podmienky nastávajú skoro na jar, keď sú pôdy podmáčané vodami Mysliny z roztopeného snehu Vihorlatu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Na takto rozkvitnutú bleduľu jarnú si musíme ešte pár dní počkať. Takto som ju vyfotil "Pod hrabinami" 20. marca minulého roku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

23. februára 2011 som dostal od neznámej pani Evy z Bratislavy e-mail tohto znenia:

"Dobrý deň pán Serbák, pri hľadaní nejakého kontaktu, kto by mi vedel niečo povedať o termíne kvitnutia bledule jarnej pod Vihorlatom, mi Google ponúkol Vás. Našla som aj Vaše nádherné fotografie z minulého roka. Môžete mi prosím poslať informáciu, či už u Vás bledule začali kvitnúť, prípadne, kedy bude ten správny termín na fotenie?"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uistil som ju, že je ešte zavčasu, že bledule pod Vihorlatom kvitnú až v marci. Získal som však motiváciu pre smer mojich denných cyklovýletov, aby som pani Evu mohol priebežne informovať. Prvé púčiky tohtoročnej bledule jarnej som objavil medzi koreňmi stromov pri potoku Myslina pred týždňom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Dnes po týždni sa ľady v potoku roztopili a bledule postupne rozkvitajú.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Včera som sa bol prejsť 2 kilometre južnejšie od prírodnej rezervácie "Pod hrabinami", pri západnom okraji lesa Karna v chotári obce Úbrež, kde je tiež masívny výskyt bledule jarnej. Bleduľa tu rastie na polkilometrovom úseku potôčika, vytekajúceho z lesa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu


Obrázok blogu
Ján Serbák

Ján Serbák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  840
  •  | 
  • Páči sa:  2 082x

Dôchodca s pestrou škálou záujmov. Zoznam autorových rubrík:  GenealógiaTuristikaCykloturistikaCestovanieFotoreportážeSúkromnéNezaradenéAko to vidím jaStoročné novinyŠariština

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu